Monday 11 November 2013

Impak KETAWA dalam kehidupan anda

Assalamualaikum wrt. 

Tahukah anda manfaat ketawa 100kali atau lebih sama dengan anda melakukan senaman aerobik selama 10minit.Tidak rasa senang ker dengan hanya ketawa anda bagaikan bersenam?Jadi ketawa bukan sekadar 'menghidupkan' emosi semata-mata tetapi kesannya lebih daripada itu.Ketawa dapat mengubah bioligi tubuh secara sementara da nemningkatkan tahap kesihatan seseorang itu.


Ketawa memberi kesan kepada otak,paru-paru,mata,jantung,otot,hormon dan emosi seseorang.

Otak - ketawa mencetuskan rangsangan pada bahagian utama otak dan tubuh.Signal akan dihantar bagi meningkatkan fungsi paru-paru.

Paru-paru - otot dada dan diafragma akan mengecut,emmaksa udara keluar dariapda paru-paru melalui saluran pernafasan dan larinks.Petu suara anda akan bergetak dang mengeluarkan bunyi hahahah atau hohohoh.

Mata - jika perkara yang ditertawakan cukup lucu,mata akan akan berair.

Jantung - kadar degupan jantung dan tekanan darah akan meningkat ekoran permintaan terhadap oksigen yang tinggi untuk dibekalkan kepada paru-paru dan organ tubuh yang lain

Hormon - Ketawa merembeskan endorfin,hormon yang sama dihasilkan semasa bersenam.Selain itu ketawa juga 'menekan' penghasilan hormon kortisol yang sering dikatikan dengan kemurungan dan dan kelesuan.

Ayuh suri hebat mari berketawa usah biarkan dirimu terus dibelenggu kemurungan.




Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee?


hubungi saya pengedar sah Shaklee ber ID 906554

No.telefon : 017-3150252 (call/sms/whatsApp/WeChat)
Email : fazillah.abdghani@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Like my FB