Wednesday 19 February 2014

Percubaan Pertama Rawatan Bekam Sunnah Nabi

Assalamualaikum wrt.Salam pagi yang indah,saya doakan anda semua senantiasa berada didalam lindungan Ilahi hendaknya.

Hari ini saya ingin berkongsi satu pengalaman baru yang saya rasai sendiri.Rawatan bekam perubatan Islam.Sebenarnya agak lama saya mendenganr teknik rawatan ini namun tiada kekuatan untuk mencuba.

Mulanya suami saya yang hendak mencuba setelah melihat cara bagaimana rawatan ini dibuat datang keberanian untuk mencuba.Alhamdulillah syukur sebenarnya tidaklah seteruk mana sakitnya seperti jangkaan saya yang agak melampau menjangkakan ianya sangat sakit.(lebih sakit lagi saat melahirkan ) :-)






Rawatan bekam ini bukanlah satu rawatan alternatif yang baru di Malaysia, tetapi ia sudah lama diperkenalkan sejak dahulu lagi. Kini ramai pakar bekam mudah didapati di seluruhMalaysia. Namun mengapa ya kita digalakkan untuk berbekam? Rawatan Bekam adalah salah satu warisan perubatan Islam yang dianjurkan oleh Rasullullah SAW dimana rawatan bekam ini adalah cara untun melepasan angin dalam badan atau melepaskan darah kotor dari badan.

Waktu Bekam
Waktu berbekam – Paling baik ketika pertengahan bulan kerana ketika ini, darah toksik berhimpun. Bagaimanapun, berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa bertujuan mengubati penyakit.
Mereka yang hendak berbekam dinasihat tidak makan makanan berat antara dua hingga jam sebelum berbekam dan lebih baik berpuasa sebelum berbekam.
Alat bekam
* Pada zaman Nabi Muhammad, cawan atau mangkuk kaca digunakan untuk berbekam, manakala orang Cina pada zaman kuno, menggunakan tanduk. Orang Eropah pada abad ke-18 menggunakan lintah untuk menghisap darah toksik dan kaedah ini masih digunakan di sesetengah tempat di Barat hingga sekarang.
* Ketika masih ada pengamal bekam menggunakan kaedah tradisional, perubatan bekam mula menerapkan unsur moden melalui penggunaan alat seperti mangkuk, pisau pembedahan, bahan antiseptik, manakala pengamal bekam menggunakan sarung tangan yang sama seperti pengamal perubatan moden.
Larangan berbekam
* Tidak semua orang boleh berbekam kerana dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan.Mereka termasuk yang mempunyai masalah tekanan darah rendah, pesakit kudis, perempuan mengandung dan ketika haid, masalah kulit yang serius atau dalam keadaan sangat letih, lapar dan kenyang.
* Antara anggota bahagian tubuh yang tidak boleh dibekam ialah mata, telinga, hidung, mulut, alat kelamin dan dubur.
Kebaikan berbekam
* Membantu menghilangkan pening dan migrain.
* Membantu membuang angin dalam badan, melegakan pernafasan dan sistem perkumuhan.
* Membantu memecahkan lemak, peluh dan melegakan demam.
* Membantu memulihkan ketegangan urat leher, belikat, pinggang dan urat sendi di kaki.
* Membantu mencegah kebas kaki dan membantu meredakan serangan angin ahmar.
* Mengeluarkan darah toksik dan melancarkan peredaran darah tersumbat.
* Membantu meringankan tubuh. Darah kotor terkumpul di bawah permukaan kulit menyebabkan rasa berat dan malas.
* Membantu menajamkan penglihatan. Peredaran darah ke mata yang tersumbat menyebabkan penglihatan kabur.
* Dikatakan dapat merawat pelbagai penyakit. Dianggarkan sebanyak 72 jenis penyakit dapat disembuhkan seperti ketegangan urat, darah tinggi, jantung, kolesterol, masuk angin, migrain, sakit mata, angin ahmar, sakit gigi, jerawat, sembelit, tekanan dan buah pinggang.
Anda teringin untuk mencuba?boleh hubungi adik Izah di talian utk temujanji 013-337 3516. Rawatan ini boleh dibuat di rumah anda sendiri.
hubungi saya pengedar sah Shaklee ber ID 906554

No.telefon : 017-3150252 (call/sms/whatsApp/WeChat)
Email : fazillah.abdghani@gmail.com / cutemanjoi@gmail.com



No comments:

Post a Comment

Like my FB