Friday 20 December 2013

Badan Berbau Punca Pasangan cari lain?

Assalamualaikum wrt

Dari kecil lagi,kita telah dididik menjaga kesihatan,kebersihan diri.Lagi-lagi kita ini orang perempuan kan semua nak kene dititikberatkan.Kebersihan memang sinonim dengan perempuan.Jika terlihat personaliti anda yang kotor,badan berbau ketiak berbau dari situ orang sekeliling dan boleh mengetahui cara kehidupan anda yang pengotor.Mari kita kupas isu badan berbau ini.

Peluh menghasilkan dua kelenjar iaitu kelenjar accrine dan kelenjar apocrine.Kelenjar accrine menghasilakn peluh yang tidak berbau dan telah berfungsi sejak bayi.Biasanya peluh tersebut kelaur pada tangan,punggung dan dahi.Manakala kelenjar apocrine pula terdapat di beberapa tmeapt tertentu tubuh seperti pada akar rambut yang terdapat di seluruh tubuh seperti pada ketiak,kemaluan dan hidung.Kelenjar ini mula aktif selepas baligh dan mengeluarkan bau lemak.Bau lemak ini kemudian akan bertindak balas dengna bakteria yang terdapat pada bakteria rerambut lau menghasilakn bau busuk.



Untuk mengatasi masalah ini,beberapa petua lama boleh diamalkan

  1. Hirisan Limau Nipis - Amalkan mandi air hirisan limau nipis,anda boleh juga sapukan hirisan ini pada tubuh.Baunya akan membuatkan anda lebih yakin.
  2. Tawas - Selepas mandi,ambil seketul tawas,basahkan tangan dan sapukan tawas ke permukaan tangan,Selepas itu sapukan pada tubuh.Elakkan dari menyapu terus tawas ke badan keran permukaan tawas tidak licin dan dikhuatiri mengakibatkan luka kecil.
  3. Daun limau nipis - Ambil beberapa daun limau nipis yang masih muda,tumbuk sehingga lumat.Kemudian gentel kecil-kecil supayam udah ditelan.Amalkna memakannya tiga kali sehari sehingga bau hilang.
  4. Pucuk daun jambu batu - Ambil beberapa helai pucuk jambu batu,bersihkan dan kisar sehingga halus kemudian lumurkan pada kulit sebelum mandi petang
  5. Timun - Ambil beberapa biji timun dan kisar untuk dapatkan jusnya.Kemudian lumur ke seluruh badan terutama kawasan ketiak anda.BIarkan seketika sebelum dibilas.Amalkan ssekali dalam masa dua minggu.Jika sering diamalkan badan terasa segar dan kulit bebas dapi penyakit
  6. Serai dan limau kasturi - Ambil beberapa batang serai dan beberapa biji limau kasturi,rebnus sehingga mendidih.Kemudian campurkan rebusan tadi ke dalam air mandian dan mandi dengnanya setiap pagi dan petang selama seminggu.
  7. Daun sirih dan daun nanas muda - Rebus keduanya dengan sedikit garam.Amalkak nsekurang-kurangnya selama seminggu.
  8. Hampas kelapa - Lumurkan hampas kelapa ke seluruh badan dan biarkan selama 45minit.Selepas itu barulah dibilas dengna air bersih.
  9. Beras dan asam jawa - Ambil segenggam beras dan goreng tnapa minyak.Rmaas sehingga hansur dan bancuh dengna air asam jawa,Kemudian gosokkan pada bahagian tunuh yang nudah berpeluh seperti ketiak.Biarkan selama 10minit sebelum dibersihkan.
  10. Hampas teh - Gosokkan hampas teh yang telah digunakan pada tubuh terutamnya pada bahagian ketiak selama 15minit sebelum mandi.
Bau badan yang kurang enak memang mengganggu.Namu masalah ini boleh dielakkan dan dibendung dengan memastikan tubuh sentiasa bersih.

IKHTIAR DENGAN PRODUK SHAKLEE

ALFALFA COMPLEX - mengamalkannya 5-10biji sehari selama seminggu akan mendapatkan result yang terbaik.


Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee?



hubungi saya pengedar sah Shaklee ber ID 906554

No.telefon : 017-3150252 (call/sms/whatsApp/WeChat)
Email : fazillah.abdghani@gmail.com



No comments:

Post a Comment

Like my FB